The Doctor's Philosophy:

Watch your thoughts, they become words..Watch your words, they become actions..Watch your actions, they become habits..Watch your character, they become destiny..

p/s: Org ckp tulis guna otak. paling tidak, tulis guna tangan. Tp wa xpeduli, coz wa still mau tulis guna hati. (^_^)
p/s/s: Semua yang terkandung di dalam blog wa adalah nukilan & pendapat wa sendiri, unless the sources are stated. Maaf jika ada yg inappropriate untuk tontonan umum!

Friday, July 2, 2010

2nd Day..

#my mama tua 2nd day in hospital:::

she can't open her eyes.. even cket pun.. x menyahut sgt kalo org ckp ngan dy.. kalo ada pun, xtaw dy ckp apa.. disebabkn gigi palsu mama tua kna buka, so, umur sebenar mama tua agak terserlah.. A 72-years-old women, who was once a very strong women that i ever seen. She was not like other old women, even though she already have 6 great grandaughters n sons, but aku xpernah nmpk dy mcm da ada cicit. tp arini, sumanya jelas, umur mama tua mmg suda lanjut. n aku kna trima fact tu..

Td kena pegi SMC utk scanning.. takut ada apa2.. so, gerak p kk 3 kereta, n 1 ambulance. mmg aku terharu, coz ramai yg melawat dy.. yeah, mama tua mmg baik ngan ramai org..dgn hos kat hidung, hos utk buang air kecil n besar, air yg tpksa kna masukkn kt bdn coz she cant eat anything.. air pun susah mo telan.. sdey tgk condition dy.. tp ni la dugaan, musibah yg dtg utk menguji.. Hope she could be strong enough for diz..

#my bapa tua:::

pg2 lg da fikir mo visit mama tua.. today, i cooked for lunch, n dy tmbh 2 kli.. mungkin da lama x rasa masakan mama tua.. cian bapa tua. sunyi tggal di umah sorg2.. aku tgk umah da agak x terurus. so, as a grandaughter, i took my responsibility.. kmas umah, mcm mama tua slalu buat. but honestly, mmg xdpt kemas sekemas yg mama tua buat slalunya.. Tym visit mama tua d hospital, bapa xckp byk, diam n tgk jak his wife terlantar.. tp aku tau dlm hati dy, dy sunyi.. walopon aku slalu ketawa kalo dorg gaduh dulu..hhuhu..

#my abah:::

Everytime after solat, aku tgk mata abah merah.. i noe he wuz crying before.. tym dpt tau mama masuk hosp pun da nangis xbhnti dlm kereta.. same goes to my uncle yg len.. hmm, kasih ayah tiada bandingnya, kasih ibu mmbawa ke syurga..

#me myself:::

sdey.sdey.sdey. tu la yg aku rasa skg.. hope mama tua cpat2 smbuh cm dulu. td tym aku renung dy, airmata aku tiba2 bgenang, n at the moment, adik aku tnya..
"kak ngah, ko mo nangis ba kan??"
aku jawap.." mana ada..nagntuk jak pun.. pandai2 jak ko ni.." pdhl, cover2 jak..huhuhu..

last but not least, fo those yg baca post aku kli ni, hope u all bley tlg doakn mama tua aku cpat smbuh.. sdey sgt tgk condition dy.. bru jak mggu lepas dy berdiri, skrg da terbaring n xckp apa2..

#kesimpulannya::

as a moslem, igtlah 5 perkara sebelum 5 perkara::

  • muda sebelum tua
  • kaya sebelum miskin
  • lapang sebelum sempit
  • sihat sebelum sakit
  • hidup sebelum mati........


kita xtau takdir apa yg kita akn dpt nt.. juz be prepared, n remember, ujian itu datang sbgai tanda Allah sayang kepada hambaNya.. jgn pernah mengeluh, cuma sabar, tabah, dan redha.. itulah sebaiknya..

jazakallah...

No comments: