The Doctor's Philosophy:

Watch your thoughts, they become words..Watch your words, they become actions..Watch your actions, they become habits..Watch your character, they become destiny..

p/s: Org ckp tulis guna otak. paling tidak, tulis guna tangan. Tp wa xpeduli, coz wa still mau tulis guna hati. (^_^)
p/s/s: Semua yang terkandung di dalam blog wa adalah nukilan & pendapat wa sendiri, unless the sources are stated. Maaf jika ada yg inappropriate untuk tontonan umum!

Thursday, September 23, 2010

Aku di sini..

Firstly, thanx to member2 yg x putus2 wish gudluck kat aku.. either in fb or personally. And also thanx a lot to ma fwenz yg meRINDUI aku.. ngee~ n many thanx to rakan2 yg mendoakan keselamatan + kejayaan + kesejahteraan aku di bumi anbiya' ni.. Semoga kalian dirahmati Allah.. Jazakallahu khairan kathira..^^




nanti aku pos piramid kat korg..ngee~

Pejam celik, pejam celik, da seminggu aku duk kat bumi mesir ni. And aku da mula sedikit sebanyak dapat biasakan diri di sini, even maybe bkn dgn org2 mesir, but hidup secara bdikari n bmasyarakat. Honestly, life kat sini mmg a bit different la 

And now ni, aku pun da tsedar, betapa agungya tarbuyah dr Allah tu bila kita dpt straight dr Dia. Environment life kat sini mdorong aku utk berubah, sdikit demi sdikit. Alhamdulillah, i'm sooo grateful la coz x teruskan study kat INTEC to further study in Japan dulu... I'm not saying dat Japan is not good, totally not.. Maybe skrg bru aku tau, if aku duk kat sana, aku xkan dapat apa yg aku dapat skrg..


Why??


Okeh, 1st yg tlintas kat fikiran aku dulu,tym packing brg.. Aku tfikir, d mesir nt mau pakai baju apa?? then aku ckp dlm hati, " pakai jak la apa yg ko biasa pakai.. x semestinya duk mesir kna pakai tudung litup, etc..."


But bila aku sampai kat cni, then aku realized, yang environment kat cni sendiri yg mendorong diri sendiri utk berubah. Memang, dependz on orang jugak, untuk terima cara senior2 kat rumah sabah ni especially tegur cara berpakaian, adab, perangai.. 


Tapi tu la org cakap,sometimes untuk brubah perlu ada paksaan. Hati x rela, tp terpaksa buat. Hati kata benci, tp phisically kna juga ikut. As time passes, kita xkn sedar, yang benda dibenci tu la yang akn wat kita rasa janggal if kita x buat.. 


Same like here la,aku mmg sgt2 susah utk pakai stokin, yala, cm leceh kn. But alhamdulillah, lifestyle kat cni ckit2 mbiasakan diri aku utk pakai.. sama la mcm bnda lain.. tudung sempang, jeans n baju fit.. yeah, agak memalukan utk di state di cni, tp tu la hakikat. N hope doakan aku untuk istiqamah. Amin~


Pergaulan ngan boys a.k.a banin kat sini mmg la sgt2 terbatas bg kami para junior. Tapi tidak bg para senior. Why?? I cant answer that question. Sorry to sound harsh. But hope some body could fix it soon..
In my opinion la, its not wrong to interact with them, yala, kawan2 jak pun.. ramai2, bukan bdua-duaan. bukan bertepuk tampar or watsoeva. Jangan biarkan kita jd org yg hanya tahu bercakap, tp tidak mengamalkannya. Tu fasik namanya, beware k.. Sebagai peringatan untuk kita, n of coz, utk diri aku sendiri. Moga dijauhkan..




يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لاَ تَفْعَلُونَ
(2) كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لاَ تَفْعَلُونَ (3)
[الصف/2، 3]

“Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu
yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa
kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” [Ash-Shaf : 2-3]



I may not a kind gurl, juz like others. But I'm trying to find myself, truly mine.. To know Him better. Utk berbalik kpda fitrah manusia yg sebetulnya, dat is, fitrah kpda kebaikan. InsyaAllah. Chaiyok2!! Aku pun x state yg hidup kat sini semuanya perfect, coz ada jugak yg kurang. Cara tarbiyah yg kadang2, aku sendiri x boleh terima. maybe aku xkn shout out, but tu x bmakna yg aku terima. Juz think positive jak la kn, May Allah show them the better way to dakwah. InsyaAllah..^^,


we need time to get use the lifestyle..

Last but not least, so far ok la life kat sini. Rindu tetap ada, rindu kat Malaysia, rindu family, rindu makanan Malaysia, rindu life kat Malaysia.. Aku tetap sayang Malaysia, n paling penting, aku bangga jadi Sabahan!!


So, kesimpulannya, aku rasa sgt bertuah n sgt2 syukur coz dapat mjejakkan kaki di bumi anbiya', Mesir ni.. Sesungguhnya setiap sesuatu yang berlaku tu ada hikmahnya..^^,


"Kita merancang, Allah juga merancang. Tetapi ketahuilah, bahawa sesengguhnya Allah itu adalah sebaik-baik Perancang..."


Semoga kejayaan milik kami di sini..^^

No comments: