The Doctor's Philosophy:

Watch your thoughts, they become words..Watch your words, they become actions..Watch your actions, they become habits..Watch your character, they become destiny..

p/s: Org ckp tulis guna otak. paling tidak, tulis guna tangan. Tp wa xpeduli, coz wa still mau tulis guna hati. (^_^)
p/s/s: Semua yang terkandung di dalam blog wa adalah nukilan & pendapat wa sendiri, unless the sources are stated. Maaf jika ada yg inappropriate untuk tontonan umum!

Thursday, August 1, 2013

PENDIDIKAN EKSKLUSIF VS INKLUSIF


*[Post serious. Pendapat serious. Seriously, karangan. He he he.] 


Apa itu Pendidikan Eksklusif & Pendidikan Inklusif?

Pengertian EKSKLUSIF:
·         (éksklusif) bkn (tempat, orang, dll) yg bertaraf tinggi (dlm masyarakat): restoran ~;keeksklusifan keadaan eksklusif: karya reka yg lebih halus dan indah yg menggambarkan keunikan, ~, dan keaslian usaha seni pertukangan. –Kamus Dewan Edisi Keempat
·         adj 1. limited to, catering or reserved for a privileged minority, 2. limited to the person or group mentioned, the ~ privileges of the upper class, hak-hak istimewa kelas atasan 3. (of story, interview, etc published in a magazine or newspaper), 4. incompatible, berbeza sama sekali. -Kamus Inggeris-Melayu Dewan

Pengertian INKLUSIF:
·         adj 1. Including, termasuk, 2. Including much or all, merangkumi semua, 3. Including the things mentioned, termasuk. –Kamus Inggeris-Melayu Dewan


                1.            Pendidikan Eksklusif dan Kelebihannya.

            Pendidikan Eksklusif merupakan sistem pendidikan yang terhad dan diberikan kelebihan istimewa serta diteliti sistemnya secara lebih mendalam dan lebih komprehensif dalam memastikan kualiti pelajar (produk) yang lebih tinggi, menepati kehendak semasa.
Contoh: Sekolah bestari, sekolah berasrama penuh, sekolah khusus (agama), dsb.



Kini, fenomena pendidikan eksklusif/elite  menjadi trend dalam kalangan masyarakat khususnya ibubapa sebagai pilihan utama untuk menghantar anak-anak mereka dengan harapan melihat mereka berjaya dalam mengejar impian dan cita-cita. Sistem pengajian yg lebih eksklusif ini jika dibandingkan dengan pengajian yg lebih inklusif (cth: sekolah harian biasa) diberikan kelebihan yang agak ketara, maka tidak hairanlah jika ada antara ibubapa yg berpusu-pusu untuk mendaftar anak-anak mereka di sana.

Antara kelebihan yg diberikan ialah syarat-syarat kemasukan ke sekolah terbabit yang memerlukan keputusan UPSR/PMR yang cemerlang. Secara tidak langsung, ia mengumpul pelajar-pelajar cemerlang dalam satu tempat untuk bersaing dengan lebih hebat. Kebanyakan sekolah yg terlibat juga memerlukan pelajar untuk tinggal di asrama sekolah untuk melahirkan insan dan pemimpin yang berdikari. Selain itu, tenaga pelajar yang dibawa masuk turut menyumbang dalam kecemerlangan sekolah, dimana kebanyakan mereka terdiri daripada guru-guru cemerlang, mempunyai pengalaman dan dianugerahkan sebagai guru cemerlang dari sekolah inklusif dan dibawa masuk ke dalam sekolah eksklusif/elite.

Tidak kurang juga, sekolah-sekolah ini juga diberikan perhatian yang lebih dalam penyediaan kemudahan dan infrastruktur untuk memberikan suasana yg lebih selesa untuk pembelajaran. Secara tidak langsung, keputusan peperiksaan awam yang diperolehi adalah cemerlang, serta membuka peluang kepada mereka untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi, ditambah pula dengan nama-nama sekolah yang nampak gah pada mata rakyat khususnya para penaja biasiswa pengajian.

Apa pula yang terjadi pada pelajar di sekolah inklusif?

Tidak dapat dinafikan, para pelajar di sini agak kekurangan dan tidak diberi perhatian yang lebih. Ramai lepasan sekolah terbabit melahirkan rasa kecewa kerana pandangan masyarakat yang kadangkala rendah pada mereka, disebabkan terkenal dengan masalah sosial pelajar, dan juga reputasi keputusan peperiksaan yang tidak se-gah mereka di sekolah ekslusif/elite.

Persoalan 1: Mengapa perkara ini boleh terjadi?  Puncanya??




2.       Kepincangan yang Tidak Disedari

Sudah menjadi fitrah, setiap perkara yang dilakukan mempunyai pro & cons –nya yang tersendiri.  Kemudahan dan kelebihan yang disalurkan semakin lama menjadikan sesetengah pelajar di sekolah terpilih ini tidak mampu untuk bersaing dengan masyarakat lain di luar sekolah. Ini kerana hampir 90% daripada mereka terdiri daripada masyarakat Melayu. Mereka dididik untuk bersaing sesama sendiri, tetapi tidak kepada bangsa lain yang diketahui umum tidak kurang hebatnya. Ia sedikit sebanyak menutup skop pemikiran pelajar untuk berfikir ‘out of the box’.

         Selain itu, terdapat sebilangan pelajar yang turut gagal untuk mendisiplinkan diri apabila berada di universiti, gagal menguruskan masa, pincang di tengah jalan, dsb kerana sudah terbiasa dengan kehidupan di asrama dan mengalami ‘culture shock’ sejurus selepas ‘dibebaskan’ daripada peraturan asrama yang ketat sebelum ini. Berbanding dengan  pelajar sekolah harian, mereka mampu mengatasi masalah tersebut atas kehendak dan disipilin yang dipupuk dalam diri sendiri disamping pemerhatian daripada ibubapa sendiri.

           Melalui pengalaman saya sendiri, sekolah terpilih turut mendapat maklumat secara terus, tidak kira dalam hal peperiksaan mahupun lain-lain melalui guru-guru yang juga kebanyakannya terdiri daripada pemeriksa-pemeriksa, panelis, dan juga pembuat soalan peperiksaan awam. Namun berbeza pula pada sekolah-sekolah lain (inklusif), yang kurang mendapat informasi terkini atas sebab kurangnya tenaga pengajar yang terlibat dalam organisasi pendidikan kebangsaan.

Ini menimbulkan persoalan yg ke-2 di benak fikiran:
Adilkah dan adakah kecemerlangan yang diperolehi di sekolah-sekolah eksklusif ini benar-benar atas kebolehan para pelajar itu sendiri?

            3.    Ibarat Kacang Lupakan Kulit. 

Pandangan yang tinggi, nama sekolah yang tampak hebat, kemudahan yang disediakan, lama kelamaan akan membawa kepada kecacatan peribadi sebahagian besar pelajar di sekolah eksklusif/elite. Rasa ego dengan merasakan diri mereka hebat, semakin menjalar dan menyebabkan mereka lalai dan lupa dari mana asalnya kesenangan yang dikecapi. Dengan harapan yang tinggi, dihantar ke negara orang untuk menimba ilmu, namun, 'ilmu' lain yang penuh di dada, 'ilmu harap pagor, pagor makan padi'. Ini kerana, apabila telah menggenggam segulung ijazah, dengan angkuhnya pendapat orang lain tidak diambil kira, bahkan golongan inilah yang selalunya kembali menentang tangan yang telah menatang mereka bagai minyak yang penuh.



Di manakah silapnya? 

                   
4.       Pendidikan Efektif Dikongsi Bersama.          

Peribahasa Melayu ada menyebut; ‘Melentur buluh, biarlah dari rebungnya’. Konsep pendidikan dari luar dan dalam perlu diterapkan agar dapat melahirkan generasi yang berdaya saing, maju ke hadapan, berfikiran terbuka, dan mampu berdiri di atas kaki sendiri  di dunia yang sebenar. Didikan yang efektif adalah daripada diri sendiri, usaha yang gigih apabila mereka kekurangan serba-serbi, dan berjaya mengatasinya sendiri. Adakah kita  memerlukan generasi yang manja dan tidak berkredibiliti untuk bertindak di saat negara dilanda masalah? Sudah tentu tidak.

                Namun, perlu saya nyatakan di sini, pelajar di sekolah harian ada yang cemerlang, ada juga yang lemah prestasinya. Tidak seperti di sekolah eksklusif/elite, sudah menjadi kemestian untuk memasuki sekolah tersebut dengan syarat-syarat tertentu. Maka tidak hairanlah, sebilangan besar pelajar yang mencipta hatrik dengan pencapaian luar biasa adalah dari sekolah harian seperti Nur Amalina Che Bakri, 17A SPM 2004, Nadiah Amirah Jamil, 18A, SPM 2006, Siti Fatimah Mokhtar, 18A SPM 2006 dan Nik Nur Madihah Kamil, 20A, SPM 2008. Ini jelas membuktikan, bahawa kemudahan yang hebat dan title sekolah yang gah bukanlah faktor utama mencapai  kejayaan.

Ingin saya turut kongsikan pendapat kenalan saya;

                ‘’ Exclusivity will cause obsessions & egoisms. Instead of creating more elite places with elite students plus elite teachers, why not distributing the elite teachers all over the country. Being fair to all and create more chances to increase the probabilities of creating more excellent students all over the country. Inclusivity overcoming Exclusivity will stop the concept of rich being richer, the poor being poorer.”

                Oleh itu, seharusnya sistem pendidikan kita bersifat inklusif, bukan lagi eksklusif. Demi melahirkan anak-anak bangsa kita, khususnya anak Melayu kita yang dikasihi daripada  ketinggalan dalam memajukan diri. Tenaga pengajar yang pakar seharusnya dimanfaatkan untuk semua agar seimbang dan tidak wujud diskriminasi dan perbezaan. Adalah lebih baik sekiranya pelajar yang lemah dan pelajar yang bijak dikumpulkan, sekali gus dapat membantu dalam prestasi semua sekolah dan mencantas pandangan enteng sesama pelajar. Maka, daya saing dan skop pemikiran akan lebih berkembang berbanding berada di tampuk yang sama, bersaing sesama sendiri. Perhatian secara sekali gus oleh kerajaan dalam pendidikan juga boleh diberikan secara sama rata, agar yang kurang menjadi sempurna, yg sempurna menjadi lebih baik. 

            Dengan itu, satu matlamat dan satu nikmat yang sama bakal dirasai oleh semua pelajar. Segala kebimbangan dapat dielakkan, bukan dengan cara shortcuts, tetapi dengan menyelesaikan punca permasalahan. Ke arah transformasi pendidikan yang lebih cemerlang, gemilang, dan terbilang. Salam 1Malaysia! 

p/s: Pepatah Inggeris ada menyatakan; ‘When there’s a will, there’s a way’. Tidak kira apa situasi kita, andai berjaya, itulah kejayaan lebih bermakna. Tetapi andai diri tidak sehebat nama, kecundang juga akhirnya. :)


~~Nukilan melalui pengalaman & pemerhatian dari diri sendiri, tidak ada kaitan dengan sesiapa, hanya pendapat sebagai pemerhati. Sekian. ~~

No comments: